Utviklerversjonen av Oculus Rift vekker begeistring i Hardware.no-redaksjonen. Den ferdige forbrukermodellen vil nok få et oppdatert design, men til tross for et klumpete utseende er det svært behagelig å ha på.
Utviklerversjonen av Oculus Rift vekker begeistring i Hardware.no-redaksjonen. Den ferdige forbrukermodellen vil nok få et oppdatert design, men til tross for et klumpete utseende er det svært behagelig å ha på. (Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no)

Vi har testet Oculus Rift – råere blir det ikke

Graden av innlevelse er rett og slett ekstrem.

I skrivende stund kjennes det ut som vi akkurat har våknet etter en vellykket, men litt for fuktig, kveld på byen. Magen er ikke helt i lage, og hodet føles litt for tungt, men vi er likevel både glade og fornøyde. Årsaken til disse følelsene er VR-brillene Oculus Rift.

Vi har nemlig fått en etterlengtet mulighet til å prøve de mye omtalte brillene, under våre kontrollerte forhold på hjemmebane. For ikke lenge siden ble utviklerutgaver av brillene sendt ut til alle fire verdenshjørner, og etter en dag med en av disse kan vi bekrefte det mange allerede har hevdet: Spillopplevelsen Oculus Rift gir, er virkelig helt fantastisk.

Ekstrem innlevelse

Selv uten lyd på ørene enset vi knapt våre virkelige omgivelser.
Selv uten lyd på ørene enset vi knapt omgivelsene.Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

Normalt er realismen og graden av innlevelse i spill noe du må gjøre en innsats for å ta del i. Når du sitter foran en skjerm kan du på et vis leve deg inn i spillets univers, men du vill alltid være klar over hvor du egentlig befinner deg. Det er bare å se utenfor rammene på skjermen, ta opp mobilen, eller snu litt på hodet, for å innse at spillet er fri fantasi.

Oculus Rift og Razer Hydra sammen lar deg bruke hendene i den virtuelle verdenen.
Oculus Rift og Razer Hydra sammen lar deg bruke hendene i den virtuelle verdenen.Foto: Varg Aamo, Hardware.no

Selv om spilling på flere skjermer gjør saker og ting litt bedre, kan det ikke sammenliknes med hva som skjer når du fester et sett Oculus Rift på fjeset. Fremfor å titte inn gjennom et flatt, avgrenset vindu til en annen verden, blir man heller transportert dit – graden av innlevelse er rett og slett ekstrem.

Responsen på Razer Hydra var mer enn god nok til å spille basketball med seg selv.
Responsen på Razer Hydra var mer enn god nok til å spille basketball med seg selv.Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

Det eneste som øynene dine oppfatter som litt rart er de store pikslene, som får det til å virke som du går rundt med et tynt lag finmasket myggnetting foran ansiktet til enhver tid. Kroppen reagerer imidlertid litt på at den ikke gjør de bevegelsene som øynene ser, men det skal vi komme tilbake til om litt.

Fintfølende utstyr

Sensorene som lar synsfeltet følge hodebevegelsene er uhyre fintfølende, og oppdateres med en frekvens på rundt 700 målinger hvert sekund. Det gjør at du ikke opplever noen forsinkelser mellom når du vrir hodet, og når synsfeltet følger med.

Også Gamer.no koste seg med Oculus Rift.
Også kollegaene fra Gamer.no koste seg med Oculus Rift.Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

Selve skjermen i utviklermodellen er en sak på 7 tommer, med støtte for inntil 1280 x 800 piksler. Denne beskuer vi gjennom et par linser, og for å få avstanden mellom øyne, linser og skjerm helt riktig, stilles brillene inn til hver enkelt bruker via en skrue på siden.

På flere av bildene fra vår testing ser du også en dataskjerm som viser et dobbelt bilde. Bildene som vises på denne er ikke representative for det som vises inni brillene, ettersom linsene også vrir skjermbildet for å gi det realistiske perspektivet.

Synsfeltet er nemlig heldekkende, og du kan nesten ikke se spor av den virkelige verdenen. For vår del var det eneste som forstyrret illusjonen litt strølys, som slapp inn fra luftehullene nederst på venstre side av brillene. Dette kunne vi dog bare se mens vi befant oss i mørke områder, og samtidig tittet ned i den retningen.

Se en liten videosnutt fra da vi testet brillene her:

 

Få også med deg spilltesten av Oculus Rift hos vårt søsternettsted Gamer.no:
All min skepsis rundt Oculus Rift har på kort tid vendt seg om til begeistring »

Oppgraderes kraftig

Det gikk relativt kjapt å venne seg til mus- og tastaturstyring selv i Half-Life 2, som ikke er tilpasset Oculus Rift.
Det gikk relativt kjapt å venne seg til mus- og tastaturstyring selv i Half-Life 2, som ikke er tilpasset Oculus Rift.Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

Christer-Andre Fagerslett er en av de mange utviklerne som har sikret seg en Oculus Rift, og det er hans eksemplar vi har fått lov til å låne.

Til tross for at vi vil understreke hvor kult dette settet er, trenger du ikke å angre deg så alt for mye om du ikke har skaffet deg en slik, tidlig modell.

Fagerslett forsikrer oss nemlig om at det ferdige produktet til forbrukermarkedet vil bli kraftig oppgradert på flere måter, og gi en enda større grad av innlevelse.

Å titte seg over skulderen i et dataspill har aldri vært så naturlig.
Å titte seg over skulderen i et dataspill har aldri vært så naturlig, men det var rart at det ikke sto en kollega der – siden vi hørte ham så tydelig...Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

– Skjermen vil garantert bli mye bedre, og få raskere oppdateringshastighet. I tillegg vil forbrukermodellen få posisjonstracking, som registrerer hele hodets posisjon i tillegg til hvordan du snur på hodet, forklarer han.

Han understreker at forbrukere vil ha mye igjen for å holde ut ventetiden frem til den ferdige versjonen kommer, men er faktisk litt mindre opptatt av opplevelsen i spill. Selv arbeider han nemlig med å utvikle andre konsepter som brillene åpner for.

Bla om til neste side for mange flere bilder, og mer informasjon om Oculus Rift »

Ledige stillinger fra Teknojobb.no

Kommentarer (94)

Forsiden akkurat nå

Dette gjør brukerne nå

Til toppen