HBO Nordic-sjef, Hervé Payan, ser ikke noe problem i at de krever 12 måneders bindingstid.
HBO Nordic-sjef, Hervé Payan, ser ikke noe problem i at de krever 12 måneders bindingstid. (Foto: Rolf B. Wegner, Hardware.no)

– Vi er HBO, vi trenger ingen prøveperiode

Selvsikker HBO Nordic-sjef ser ingen grunn til hvorfor kunder ikke vil binde seg i 12 måneder.

Mange har ventet spent på at HBO skal slippe sin nordiske satsning, HBO Nordic, som mange har spådd vil ta rotta på konkurrentene Netflix og Viaplay.

Alle tre tilbyr TV-serier og filmer over nettet, og alle har en prislapp på 79 kroner i måneden. Utvalget, grensesnittet og teknologien som ligger bak er kanskje annerledes, men for de aller fleste er dette bare detaljer.

Den spente stemningen vi har sett i det siste på våre forum og i våre kommentarfelt fikk imidlertid raskt en annen tone da vi i dag kunne melde at HBO vil operere med en 12-måneders bindingstid, noe ingen av konkurrentene gjør.

Vi tok kontakt med sjefen for HBO Nordic, Hervé Payan, for å høre hva selskapet har tenkt..

Tror ingen bryr seg om 12-måneders binding

Hvis dere har et godt produkt, hvorfor føler dere at det er nødvendig å få kunder til å forplikte seg til et 12-månders abonnement?

– Først og fremst: Vi vil ikke sammenligne oss med andre produkter. For det andre så låser vi ingen inne i et abonnement. Alle fansene vi har snakket med har allerede sagt til oss at de vil betale for HBO, uansett om det er 12-måneders bindingsperiode eller ikke, forteller Payan til Hardware.no.

Payan mener nemlig at målgruppen deres, unge menn og kvinner, ikke bryr seg om det er en bindingstid eller ikke.

– Vi lever et unikt produkt og egne serier, noe ingen av konkurrentene våre gjør. Vi jobber hele tiden opp mot våre fans, og vil gi dem det de vil ha. Det er også noe av årsaken til hvorfor vi ikke har lansert HBO Nordic ennå, da vi vil passe på å ha enda mer materiale tilgjengelig til lanseringen, fortsetter Payan.

– De vet hva de får

På spørsmål om hvordan HBO rettferdiggjør en 12-månders bindingstid, og hva de vil si til klagestormen vi har sett i dag, er han ikke nådig:

– Vi er HBO, du vet hva du får. Dette er ikke en blind forpliktelse. Vi har holdt på i evigheter, og alle vet hvilke programmer vi har og hva vi vil tilby. Vi har også forpliktet oss til å slippe nye serier, som selvfølgelig også vil bli sluppet på det nordiske markedet.

Ingen prøveperiode, bare avslag på årsprisen

For å gjøre et større poeng ut av hvor populære de allerede er, nevner Payan at nesten de allerede har 100 000 registrerte fans på Facebook-gruppen sin. Til sammenligning har Netflix i Norge "bare" 13 000 fans.

Alle som har meldt seg på til nyhetsbrevet til HBO Nordic vil få én gratis måned av HBO. Denne gratismåneden har imidlertid én stor nedside, som kanskje ikke de fleste var klar over:

– Som en belønning til de tusenvis av menneskene som har meldt seg opp for å motta vårt nyhetsbrev gir vi én gratis måned.

Men hva med brukere som melder seg opp i morgen? Vil ikke de få noen gratisperiode hvor de kan gjøre seg opp en mening før de binder seg til et 12-måneders abonnement?

– Oj, her tror jeg du har misforstått. De som får en gratismåned er fortsatt forpliktet til 12-måneders abonnementet, men de får den første måneden gratis, forteller Payan.

Det betyr altså at uansett om du har meldt deg på tidlig vil du ikke få noen gratis prøveperiode, men i praksis et 79-kroners avslag på årsabonnementet til HBO Nordic. Til de nye brukerne gjentar Payan sin forrige uttalelse:

– Igjen, vi er HBO. Vi er ingen nykommer på markedet, og folk vet hva de går til. Det er ikke vits med en gratisperiode, fordi folk vet hva de får.

HBO slippes forøvrig i Norden i løpet av "et par uker", ifølge Payan.

Hva synes du om HBO Nordics valg om å bare tilby et 12-måneders abonnement, og ingen prøveperiode? Bli gjerne med i diskusjonen under.

Les også: Slik blir HBO i Norge

Ledige stillinger fra Teknojobb.no

Kommentarer (215)

Forsiden akkurat nå

Dette gjør brukerne nå

Til toppen