Daglig leder Hilde Walter Moland og salgs- og markedssjef Ola Simensen lover studentene både  praksisplass og jobb .
Daglig leder Hilde Walter Moland og salgs- og markedssjef Ola Simensen lover studentene både praksisplass og jobb .

Utdannelse med garantert jobb

Saga Innovation kombinerer skoledrift med helpdesk og konsulentoppdrag.

– Vi uteksaminerte 14 studenter til System- og nettverksadministratorer i juni, og nå i august 2012 er alle ute i jobb. Enten via vår avdeling for konsulentutleie, eller i fast jobb via direkte rekruttering i sommer.

Dette sier Ola Simensen. Han er salgs- og markedssjef i Saga Innovation, som han påstår er den er eneste fagskolen i Norge som kan garantere både jobb og praksisplass til studentene.

Saga Innovation startet opprinnelig opp som et bemanningsbyrå med IT som spesialitet. Oppdragsmengden vokste og etter hvert ble det nødvendig å tilby kurs for å bedre konsulentenes kompetanse. Snart oppsto ideen om å utdanne og utvikle konsulentene selv og deretter tilby dem jobb i konsulentstallen sin. Virksomheten vokste jevnt og trutt inntil selskapet fikk offentlig fagskolestatus i 2006, noe som innebærer at studentene kan søke om lån og stipender i Lånekassen.

Helpdesken fungerer som praksisplass.
Helpdesken fungerer som praksisplass.

– Vi er en offentlig godkjent IT Teknisk fagskole, og jeg er temmelig sikker på at vi er den eneste fagskolen i Norge som tilbyr både utdannelse, praksisplass og jobb etter endt utdannelse i ett og samme konsept, sier Ola Simensen.

Han forteller at konseptet bygger på en synergi mellom de tre beina som Saga Innovation står på – skolevirksomhet, helpdesk og konsulentutleie.

Studentene får utdannelse via fagskolen, de får praksis med lønn via service desken til driftsavdelingen eller via kunder og samarbeidspartnere. Med en stor norsk kunde med 2700 brukere i 20 land, samt andre kunder i tillegg, får studentene nok å henge fingrene i. Etter endt utdannelse skal de få jobb via avdelingen for konsulentutleie.

Microsoft-teknologi

Utdannelsen gir ikke studiepoeng, men henvender seg til dem som ønsker seg en svært yrkesrettet utdannelse for raskt å komme ut i jobb. Etter det første året kan studenten kalle seg Support- og driftstekniker, og etter fullført 2. år blir tittelen System og nettverksadministrator. Selve studiet er hovedsakelig basert på Microsoft-teknologi og oppdelt i moduler som svarer til forskjellige Microsoft-sertifiseringer, i tillegg til moduler innenfor Cisco og Citrix.

Skolen samarbeider tett med konsulent- og serviceavdelingen.
Skolen samarbeider tett med konsulent- og serviceavdelingen.

Hva slags bakgrunn krever dere av studentene?

– Til første klasse kan vi ta inn alle som har generell kunnskap om IT. Det viktigste er genuin interesse for å drive med data. For å begynne i andre klasse må studenten enten ha gått det første året hos oss eller ha tilsvarende erfaring fra andre skoler eller bedrifter.

Hva koster det å gå hos dere?

Første skoleåret betaler studenten 59 900 kroner, det andre 79 900. Det må være en rimelig investering for å komme rett ut i jobb.

Hvordan fungerer jobbgarantien i praksis? Alle egner seg vel ikke som konsulenter?

– Når studenten har bestått alle sertifiseringene gir vi jobbgaranti. Enten som konsulenter eller internt her hos oss.

Sertifisering kommer i tillegg

– Vil det si at sertifiseringene er inkludert i studieavgiften?

– Nei, det må studentene ta på egen hånd. Skolen kan ikke selv sertifisere elevene, men eksamenene tilsvarer sertifiseringskravene, og studentene kan sertifisere seg til rabatterte priser hos vår samarbeidspartner Evry Brumunddal.

Fra mingleområdet.
Fra mingleområdet.

Her poengterer Ola Simensen at selv om sertifiseringer er betingelsen for å kunne gi en jobbgaranti, har alle som har fullført studiet til nå fått jobb via Saga Innovation, uansett om de har sertifisert seg eller ikke.

Du snakker primært om konsulentjobber. Alle passer vel ikke inn i en konsulentprofil?

– Nei, alle er ikke like utadvendte, og vi strekker oss langt for å hjelpe dem til å bli gode konsulenter. De får trening i å behandle mennesker på servicedesken, og de blir tett oppfulgt av sertifiserte coacher som skal hjelpe dem å prestere. Men det viktigste er at vi jobber tett med studentene og kjenner dem godt, både personlig og faglig, slik at vi treffer godt når vi presenterer dem for våre oppdragsgivere. Alle mennesketyper er representert, og alderen varierer fra 17 til 52 år.

– I høst går det 12 studenter på 1. trinn og 11 studenter på andre trinn, og det er plass for noen flere, om de bestemmer seg raskt, avslutter Ola Simensen.

Motta nyhetsbrev om nye IT-stillinger

- Du vil kun motta én e-post per dag, og kan enkelt melde deg av når du måtte ønske

Ledige stillinger fra Teknojobb.no

Kommentarer (4)

Forsiden akkurat nå

Til toppen