Halvparten av «smarte» TV-er er ikke på nett

Halvparten av «smarte» TV-er er ikke på nett

Ny undersøkelse avslører forbrukernes virkelige holdninger.

TV-produsentene forsøker stadig å finne på nye produkter som vi bare "må ha". I løpet av de siste årene har vi gått fra klumpete bilderørsskjermer til slanke HDTV-er, og bransjen har presset videre med sine 3DTV-er.

Det siste året har også sett en stor vekst i såkalte Smart TV-er – det vil si TV-er med grensesnitt og apper for å ta i bruk Internett-funksjoner som YouTube, Netflix, Facebook og så videre fra TV-sofaen.

Men selv om alle store TV-produsenter – inkludert LG, Philips, Panasonic, Sony og Samsung – satser stort på både stereoskopisk 3D og Smart TV – betyr det ikke at forbrukerne faktisk benytter seg av dette.

For komplisert?


Smart TV

• Sammensmelting av tradisjonelle TV-tjenester og Internett-funksjoner
• Fellesbetegnelse for teknologien og navn på LGs eget varemerke
• Man kan blant annet streame, surfe, laste ned apps og kjøpe on demand-innhold over nett
• Etablerer også trådløs overføring mellom for eksempel TV og PC
• Alt i tillegg til vanlige TV-funksjoner
• Les mer på Wikipedia

En undersøkelse av NPD In-Stat viser at bare 53 prosent av forbrukere som eier Smart TV-er har dem koblet til nettet. 47 prosent av oss bruker med andre ord TV-en som før, og kobler heller til en set-top-boks, mediesenter eller liknende for å se på fjernsyn eller video-on-demand (VOD).

– Brukergrensesnittene er veldig, veldig kompliserte og lite intuitive, sier Paul Gagnon, direktør ved DisplaySearch. – Men jeg tror folk liker noen aspekter ved Smart TV-er.

Gagnon påpeker at folk bruker TV for å slappe av og hovedsaklig streame video. De bruker ikke funksjoner som krever at de må være aktive:

– Sosiale nettverk og spill er lite brukt. Folk skriver aktivt på laptoper og mobiltelefoner isteden.

Dårlig med informasjon

I tillegg er det mange som ikke bryr seg eller engang vet at de har en TV som kan brukes på nett. Gary Merson, redaktøren av HD Guru, mener at folk liker konseptet med Internett-tilkoblede TV-er, men at forhandlere gjør en elendig jobb med å forklare fordelene eller hvordan du kan bruke det.

En siste faktor kan være at nettet generelt er for dårlig utbygd. Ikke engang i det høyt utviklede Sør-Korea går bruken av Smart TV smertefritt, ettersom en Internett-leverandør blokkerte Samsungs Smart TV fordi det ble brukt for mye båndbredde.

(Kilde: TechNewsDaily)

Kommentarer (29)

Forsiden akkurat nå

Dette gjør brukerne nå

Til toppen