NEDE: DnB, her representert ved banksjef Rune Bjerke, opplevde problemer på mandag. (Foto: Paul Weaver, Mediehuset Nettavisen)
NEDE: DnB, her representert ved banksjef Rune Bjerke, opplevde problemer på mandag. (Foto: Paul Weaver, Mediehuset Nettavisen)

DnB: – Serveren ble bombet

DnBs nettbank var igjen nede på mandag. – Norsk Tipping har også vært utsatt for det samme, så dette er et økende problem på IT-siden

På søndag var store deler av Bank-Norge ute av drift. Det var som følge av problemer med Evrys leveranser av bankløsninger.

En hardwarefeil knyttet til en leveranse fra en av Evrys teknologileverandører, rammet blant annet bankkunders tilgang til minibanker, nettbanker og kortbetaling.

Dette var tredje gang på én måned at det hadde vært problemer med banksystemet i Norge.

Dnbs nettbank nede

DNB var én av dem som håpet på bedre tider mandag morgen.

– God morgen! Etter en trøblete søndag er det endelig mandag igjen, og vi er superglade for endelig å kunne fortelle at alle systemer nå virker som de skal, skrev banken på sine facebook-sider.

Det holdt imidlertid ikke lenge. DNBs nettbankløsninger var nede i flere timer mandag morgen. Man trodde først at det igjen var problemer med Evrys tjenester, men dette ble senere avkreftet.

– Vi opplever at våre systemer fungerer som normalt, så derfor har vi bestemt at DNB må svare på henvendelser om dette, sier kommunikasjonsdirektør Geir Remman til NA24.

Serveren ble bombet

Informasjonsdirektør i DNB Thomas Midteide bekrefter at mandagens problemer ikke har tilknytning til det som skjedde på søndag.

– Da sto hele Bank-Norge stille. Dette er en annen problemstilling, sier Midteide, før han forklarer:

– Problemene kommer som følge av et tjenestenettangrep. Serveren ble bombet ned av mange henvendelser – ikke fra kunder, men tullehenvendelser. Det gjorde at serveren stoppet, begrunner Midteide til NA24.

Informasjonsdirektøren forteller at nettbanken nå skal være tilgjengelig for norske kunder, men at utenlandske kunder fortsatt kan oppleve noen problemer.

– Norsk Tipping har også vært utsatt for det samme, så dette er et økende problem på IT-siden, sier Midteide.

Hva gjøres for at dette ikke skal skje igjen?

– Våre IT-eksperter jobber med den biten, slik at det ikke skal skje igjen, uttaler DNBs informasjonsdirektør.

Kommentarer (9)

Forsiden akkurat nå

Dette gjør brukerne nå

Til toppen