Sonys konsernsjef Kazuo Hirai, her poserende med en PlayStation Vita. Foto: Tokyoship/Wikimedia Commons
Sonys konsernsjef Kazuo Hirai, her poserende med en PlayStation Vita. Foto: Tokyoship/Wikimedia Commons

Denne strategien skal redde Sony

Toppsjef annonserer "One Sony"-initiativet.

Sony sliter økonomisk for tiden, men nå har konsernsjef Kazuo Hirai annonsert en ny strategi som skal redde den synkende skuta.

Initiativet heter "One Sony" og innebærer blant annet at selskapet styrker kjerneområdene digital bildeteknologi, spill og mobil, reduserer antall TV-modeller i sitt utvalg, fokuserer på TV-er med bedre lyd- og bildekvalitet, samt skaper en tettere integrasjon med Sonys mobile enheter.

I tillegg forsikrer Hirai at Sony fortsetter satsningen på neste generasjons skjermteknologier som OLED og Crystal LED.

– Film og musikk er viktig

En av Sonys nye TV-modeller.
En av Sonys nye TV-modeller.

Sony har allerede kuttet ned antall TV-modeller i 2012 ved å fokusere på flatskjermer i mellom- og toppsjiktet. Ifølge Hirai er dette et viktig steg i Sonys planer, og er noe vi skal få se mer av i kommende år. Det lover godt med tanke på OLED.

Kazuo Hirai tok over rollen som Sonys nye konsernsjef 1. april i år, etter Howard Stringer som hadde ledet selskapet i tre år med underskudd.

Hirai forteller også at Sony vil forbedre lyd- og bildekvaliteten på deres LCD-modell Bravia, og at selskapet skal styrke integrasjonen mellom deres TV-er og mobile enheter som smarttelefoner og nettbrett.

Det er ennå uklart nøyaktig hva dette innebærer, men Hirai understreker at film- og musikkinnhold er viktig, noe som tyder på at selskapet muligens vil utvide sine tjenester Music Unlimited og Video Unlimited.

Men det er altså innen spill, mobil og digital bildeteknologi selskapet skal satse mest. Sony regner med at 85 prosent av inntektene fra deres satsning innen forbrukerelektronikk vil stamme fra disse områdene.

Flere nedlastbare spill

Sony vil dra nytte av sine spillkonsoller PlayStation 3, PlayStation Vita og deres plattform PlayStation Network (PSN), samt annet tilbehør. Selskapet har som målsetting å øke salget her ved å styrke katalogen med nedlastbare spill og abonnementstjenester på PSN.

I tillegg skal de ekspandere tilbudet i PlayStation Suite-rammeverket, som gjør det mulig å laste ned PlayStation-innhold på kompatible enheter – deriblant Android-baserte smarttelefoner.

Effektiv mobiltelefonavdeling

Som nevnt ovenfor ønsker Sony å sy film, musikk og spill tettere sammen med sine mobile produkter. De satser derfor hardt på sine avdelinger innen smarttelefoner, nettbrett og Vaio-laptoper.

Sony Entertainment Network vil være en felles plattform for denne sammensmeltingen, og Sony regner med at sammenslåingen av sine mobilsatsninger gir nok effektivisering og optimalisering til å generere overskudd.

Mer foto

Sony har en finger eller to med i fotoverdenen, og forsterker utviklingen av bildesensorer, signalbehandling, objektiver og andre viktige teknologier innen foto og video. Fokuset vil være på alt fra digitale kompaktkameraer, videokameraer og systemkameraer til mer profesjonelle produkter for kringkasting og overvåkning.

Andre tiltak

4K-projektor fra Sony.
4K-projektor fra Sony.

Sony har andre triks i ermet for å snu den negative utviklingen. De satser for eksempel på ekspansjon i såkalte "fremvoksende markeder", det vil si områder utenfor Japan, Nord-Amerika og Europa.

Spesielt Mexico trekkes frem som en spennende kandidat, og Sony regner med at 60 prosent av deres årlige salg vil foregå på disse stedene innen 2014.

Det japanske selskapet vil også satse friskt på nye forretningsområder som medisin, hvor de allerede har lansert printere, monitorer, kameraer, opptakere og andre medisinrelaterte produkter på det profesjonelle markedet. De vil i tillegg forske videre på 4K – fremtidens videooppløsning – og hvordan denne kan implementeres innen foto og video.

Mot overskudd

Til slutt understreker Hirai nok en gang at Sony vil utvikle og markedsføre de nye skjermteknologiene OLED og Crystal LED i løpet av de neste årene. Sony har planer om å lansere en OLED-TV neste år.

One Sony innebærer i tillegg at 10 000 ansatte verden over mister jobben. Sony håper at den nye strategien vil skape langsiktig og stabil profitt innen 2014, og regner med å komme på plussiden allerede i år.

(Kilder: FlatpanelsDK, OLED Info, Sony)

Ledige stillinger fra Teknojobb.no

Kommentarer (12)

Forsiden akkurat nå

Dette gjør brukerne nå

Til toppen